Δευτέρα, 15 Ιανουαρίου 2007

Από το νεκροταφείο της τέχνης.

Ο ζωγράφος στήνει απέναντι το μοντέλο του. Ακολουθεί μία μακρά διαδικασία κατά την οποία, ο ζωγράφος αφαιρεί από το μοντέλο την γνώσι ότι κάποιος το ζωγραφίζει.
Η μακρά αυτή διαδικασία που επιτυγχάνεται με την βοήθεια του σχεδίου, της ύλης των χρωμάτων και της χρωματικής ποιότητος, τις συνεχείς και αλεπάλληλες κινήσεις του ζωγράφου επί της επιφανείας του πίνακα με την χρησι ή και χωρίς αυτήν των πινέλων και τέλος μίας μακραίωνης παράδοσις, ονομάζεται ζωγραφική.


Το μοντέλο μας κοιτά ή κοιτά το βάθος της αίθουσας πίσω από εμάς. Δεν γνωρίζει όμως ότι κάποιος το έχει ζωγραφίσει, δεν γνωρίζει τον δημιουργό του. Χωρίς αυτήν την γνώσι το μοντέλο είναι νεκρό. Ολα τα πρόσωπα της ζωγραφικής είναι νεκρά αφού κανένα δεν γνωρίζει την κατάστασί και τον δημιουργό του. Οσο ακριβέστερα και εναργέστερα είναι ζωγραφισμένο, τόσο πιό νεκρό μένει.
Η ζωγραφική εγχειρίζει το νεκρό σώμα του μοντέλου και το μεταφέρει στον πίνακα. Το μοντέλο εξακολουθεί να ζη - όμως αλλού, σε χώρους που δεν ενδιαφέρουν την τέχνη, στο σπίτι, στον δρόμο και στο μπάνιο του.


Υπάρχουν εντούτοις ζωγράφοι που έχουνε γνώσι αυτού του γεγονότος - εννοώ ζωγραφική γνώσι. Ορισμένοι από αυτούς αισθανόμενοι αυτή τη απονεκρωτική δύναμη της τέχνης, υποθέτουν το μοντέλο ήδη νεκρό και το μεταφέρουν έτσι στον πίνακα με τις ζωγραφικές χειρονομίες ενός άτεγκτου ρεαλισμού. Ενας τέτοιος ζωγράφος ήτανε ο Φράνσις Μπαίηκον. Είμαι ήδη νεκρός στο σπίτι, στο δρόμο και στο μπάνιο μου είπε - και ιδού, το πρόσωπό μου αληθινά νεκρό - στον πίνακα - πιό ζωντανό δηλαδή από όλα τα μοντέλα του παρελθόντος.


Ομως,
μερικές φορές, παρά τον απόλυτο έλεγχο του ζωγράφου, ένα πρόσωπο καταφέρνει με τρόπους ακόμα άγνωστους και μυστικούς, να διατηρήση στον πίνακα την προπατορική γνώσι - ξέρει δηλαδή ότι κάποιος το ζωγραφίζει. Το πρόσωπο αυτό συνήθως κρύβεται - κρύβετα από τον ζωγράφο, την ζωγραφική και τον θεατή και χρειάζεται μεγάλη προσπάθεια για να το ξεχωρίσης. Μία καλή μέθοδος είναι να βαδίσης μέσα στην ζωγραφική όπως βαδίζης σε ένα νεκροταφείο - θα δης τότε αμέσως τους ζωντανούς μέσα στα εκατομμύρια των αισθητικών νεκρών και των ακίνητων, τυφλών σωμάτων.


Ορίστε,
ένα τέτοιο πρόσωπο, ένας ζωντανός μέσα στους νεκρούς.
Υπάρχουν κι άλλοι - πολλοί, αλλά να τους βρείτε μόνοι σας - έχει πλάκα.

3 σχόλια:

  1. Πολὺ ὡραῖο!

    ...Καὶ αὐτὸ θὰ πεῖ μάτι, ὅμως. Ποῦ τὸν ξετρύπωσες τὸν μικρό, ποὺ τρώει στὰ κλεφτὰ τὴν πίττα; Ἐνδιαφέρουσα προσέγγισις· νὰ βλέπεις τὴν λεπτομέρεια, τὸ ἐλάχιστο, καὶ μέσα σὲ αὐτὴν, δι᾿ αὐτῆς, τὸ ὅλον. (Θυμοῦμαι ποὺ μιλούσαμε κάποτε γιὰ τὸν «Θρίαμβο τοῦ Θανάτου» τοῦΜπρύγκελ, μὲ πρωταγωνιστὴ τὸ κοκκαλιάρικο σκυλί.)

    ΑπάντησηΔιαγραφή